دانلودپاورپوینت گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد
0
8.9k
این پاورپوینت با موضوع گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد با 20 اسلاید با زیرمجموعه های نگاهي به روشهاي پژوهش کيفي و تفاوتهاي آنها با روشهايروشهاي کمّي , مقايسه فرايند انجام پژوهشهاي کيفي با پژوهش هاي کمّي , مراحل اجرا وچگونگي به کار گيري گراندد تئوري , کاربرد گراندد تئوري در علوم اجتماعي
این پاورپوینت با موضوع گراندد تئوری چیست و چه کاربردی دارد؟ با 36 اسلاید با عناوین زیر :
نگاهي به روشهاي پژوهش کيفي و تفاوتهاي آنها با روشهاي کمّي
مقايسه فرايند انجام پژوهشهاي کيفي با پژوهش هاي کمّي
معرفي روش گراندد تئوري (Grounded Theory)
مراحل اجرا وچگونگي به کار گيري گراندد تئوري
کاربرد گراندد تئوري در علوم اجتماعي و علوم رفتاري
شيوه هاي سنجش روايي و پايايي در گراندد تئوري
برخي از روشهاي کيفي:
•پديدارشناسي Phenomenology
•اقدام پژوهي Action Research
•قوم نگاري Ethnography
•بررسي موردي(مورد پژوهي) Case Study
•روش دلفي Delphi Method
•روش معنا بخشي Method Sense Making
•گراندد تئوري Grounded Theory
مبانی فلسفي پژوهشهاي کمّي و تفاوتهاي آن با پژوهشهاي کيفي
•پژوهش کمّي مبتني بر تجربه گرايي و جزء نگري است اما پژوهش کيفي مبتني بر طبيعت گرايي و کل نگري مي باشد.
•پژوهش کمّي اغلب قياسي و پژوهش کيفي معمولا استقرايي است.
روشهاي کمّي و کيفي: متعارض يا مکمل؟
•اين دو رويکرد معمولا مکمل هم هستند.
•پژوهش کيفي به پرسشهايي پاسخ مي دهد که امکان پاسخ آن در پژوهش کمّي نيست.
•پژوهش کيفي در سطحي محدودتر ولي با عمقي بيشتربه موضوع پژوهش مي پردازد.
•پژوهش کمّي امکان تعميم يافته هاي پژوهش کيفي را در سطحي وسيعتر فراهم مي کند.
تعريف و ويژگيهاي گراندد تئوري
•روش پژوهشي کاملا استقرايي (Inductive) و اکتشافي (Exploratory) که پژوهشگر در آن بجاي آزمودن تئوريهاي موجود خود به تدوين يک تئوري مي پردازد.
•اين تئوري به شكل منظم و بر اساس داده هاي کيفي و واقعي شکل مي گيرد.
•براي موقعيتي مناسب است كه دانش ما در مورد آن محدود است و تئوري قابل اعتنا در آن موجود نيست که بتوان بر اساس آن فرضيه اي براي آزمون تدوين کرد.
گراندد تئوري از نگاه پديد آورندگان آن
”... کشف تئوري در پژوهشهاي علوم اجتماعي بر اساس گردآوري نظام مند داده ها... براي رسيدن به مرحله اي از شناخت از موضوع مورد مطالعه که ما را قادر مي سازد نظريه اي را که بر اساس داده هاي واقعي ساخته ايم ... با نظريه هاي موجود مقايسه کنيم.“
تعريف گراندد تئوري بر اساس يک تجربه
•“…فرايند ساخت يک نظريه مدون از طريق گردآوري سازمان يافته داده و تحليل استقرايي داده ها براي پاسخگويي به پرسشهاي نوين آن دسته از پژوهشهاي کيفي که فاقد مباني نظري کافي درزمينه موضوع مورد مطالعه هستند“.
مراحل اجراي پژوهش در گراندد تئوري
• تدوين پرسشهاي پژوهش
• گردآوري داده ها
• کدگذاري داده ها در سه مرحله:
•کد گذاري باز
• کد گذاري محوري
• کد گذاري انتخابي
• يادداشت برداري(ثبت انديشه ها و تفسير خود از داده ها)
• نگارش و تدوين تئوري
کد گذاري چيست؟
•تعريف: اختصاص نزديکترين مفهوم به کوچکترين جزءِ با معنيِ هر بخش از داده هاي گردآوري شده.
•به طور کلي هر مفهوم داراي ابعاد است و هر بعد نيز داراي طيف است.
•هنر گراندد تئوريست اين است که خود مفاهيم تازه کشف و آنها را تعريف کند، نه آنکه فقط بين داده هاي خود و مفاهيم از پيش موجود پيوند برقرار کند.
کد گذاري باز
•پژوهشگر بايد بارها و بارها داده گردآوري شده را مرور كرده و از زواياي گوناگون به آن توجه کند.
•در اين مرحله پژوهشگر با مرور مجموعه داده هاي گردآوري شده تلاش مي کند که مفاهيم مستتردر آن را بازشناسد.
•اين مرحله باز ناميده مي شود چرا که پژوهشگر بدون هيچ محدوديتي به نامگذاري مفاهيم مي پردازد.
ادامه کد گذاري باز
•در کدگذاري باز پژوهشگر با ذهني باز به نامگذاري مفاهيم مي پردازد و محدوديتي براي تعداد كدها قائل نمي شود.
•هدف از كدگذاري باز تجزيه مجموعه داده گردآوري شده به كوچكترين اجزاء مفهومي ممكن است.
کدگذاري محوري
•در کدگذاري محوري فرايند اختصاص کد به مفاهيم موجود در داده از حالت باز خارج مي شود و شکلي گزيده به خود مي گيرد.
•پس از انجام كدگذاري باز پژوهشگر مي تواند محورهاي اصلي در مجموعه داده ها را مشخص كند و مرحله بعد كدگذاري را حول اين محورها انجام دهد.
کدگذاري انتخابي
•دركدگذاري انتخابي پژوهشگر با توجه به كد ها و مفاهيم شناسايي شده در دو مرحله قبل به استحكام بيشتر فرايند كدگذاري مي پردازد.
•كد گذاري تنها در صورتي موفق است كه با تعامل مستمر با مجموعه داده ها همراه باشد.
يادداشت برداري
•پژوهشگر همزمان با گردآوري داده ها پيوسته به ثبت انديشه ها و تفسير خود از تعامل با داده مي پردازد.
•بايد فيشهاي تهيه شده داراي تاريخ و عنوان مشخص باشند تا پژوهشگر در مقابل انبوهي از فيشها دچار سر درگمي نشود.
نگارش و تدوين تئوري
•در اين مرحله تصوير پژوهش براي پژوهشگر از هميشه روشنتر است.
•آخرين وظيفه گراندد تئوريست اين است که آنچه را از اين تصوير مي بيند براي ديگران به تصوير کشد.
•به کمک تئوري ساخته شده مي توان فرضيه هايي تدوين کرد که پژوهشهاي بعدي به آزمون آنها بپردازند.•روش پژوهشي کاملا استقرايي (Inductive) و اکتشافي (Exploratory) که پژوهشگر در آن بجاي آزمودن تئوريهاي موجود خود به تدوين يک تئوري مي پردازد.
•اين تئوري به شكل منظم و بر اساس داده هاي کيفي و واقعي شکل مي گيرد.
•براي موقعيتي مناسب است كه دانش ما در مورد آن محدود است و تئوري قابل اعتنا در آن موجود نيست که بتوان بر اساس آن فرضيه اي براي آزمون تدوين کرد.
گراندد تئوري از نگاه پديد آورندگان آن
”... کشف تئوري در پژوهشهاي علوم اجتماعي بر اساس گردآوري نظام مند داده ها... براي رسيدن به مرحله اي از شناخت از موضوع مورد مطالعه که ما را قادر مي سازد نظريه اي را که بر اساس داده هاي واقعي ساخته ايم ... با نظريه هاي موجود مقايسه کنيم.“
تعريف گراندد تئوري بر اساس يک تجربه
•“…فرايند ساخت يک نظريه مدون از طريق گردآوري سازمان يافته داده و تحليل استقرايي داده ها براي پاسخگويي به پرسشهاي نوين آن دسته از پژوهشهاي کيفي که فاقد مباني نظري کافي درزمينه موضوع مورد مطالعه هستند“.
مراحل اجراي پژوهش در گراندد تئوري
• تدوين پرسشهاي پژوهش
• گردآوري داده ها
• کدگذاري داده ها در سه مرحله:
•کد گذاري باز
• کد گذاري محوري
• کد گذاري انتخابي
• يادداشت برداري(ثبت انديشه ها و تفسير خود از داده ها)
• نگارش و تدوين تئوري
کد گذاري چيست؟
•تعريف: اختصاص نزديکترين مفهوم به کوچکترين جزءِ با معنيِ هر بخش از داده هاي گردآوري شده.
•به طور کلي هر مفهوم داراي ابعاد است و هر بعد نيز داراي طيف است.
•هنر گراندد تئوريست اين است که خود مفاهيم تازه کشف و آنها را تعريف کند، نه آنکه فقط بين داده هاي خود و مفاهيم از پيش موجود پيوند برقرار کند.
کد گذاري باز
•پژوهشگر بايد بارها و بارها داده گردآوري شده را مرور كرده و از زواياي گوناگون به آن توجه کند.
•در اين مرحله پژوهشگر با مرور مجموعه داده هاي گردآوري شده تلاش مي کند که مفاهيم مستتردر آن را بازشناسد.
•اين مرحله باز ناميده مي شود چرا که پژوهشگر بدون هيچ محدوديتي به نامگذاري مفاهيم مي پردازد.
ادامه کد گذاري باز
•در کدگذاري باز پژوهشگر با ذهني باز به نامگذاري مفاهيم مي پردازد و محدوديتي براي تعداد كدها قائل نمي شود.
•هدف از كدگذاري باز تجزيه مجموعه داده گردآوري شده به كوچكترين اجزاء مفهومي ممكن است.
کدگذاري محوري
•در کدگذاري محوري فرايند اختصاص کد به مفاهيم موجود در داده از حالت باز خارج مي شود و شکلي گزيده به خود مي گيرد.
•پس از انجام كدگذاري باز پژوهشگر مي تواند محورهاي اصلي در مجموعه داده ها را مشخص كند و مرحله بعد كدگذاري را حول اين محورها انجام دهد.
کدگذاري انتخابي
•دركدگذاري انتخابي پژوهشگر با توجه به كد ها و مفاهيم شناسايي شده در دو مرحله قبل به استحكام بيشتر فرايند كدگذاري مي پردازد.
•كد گذاري تنها در صورتي موفق است كه با تعامل مستمر با مجموعه داده ها همراه باشد.
يادداشت برداري
•پژوهشگر همزمان با گردآوري داده ها پيوسته به ثبت انديشه ها و تفسير خود از تعامل با داده مي پردازد.
•بايد فيشهاي تهيه شده داراي تاريخ و عنوان مشخص باشند تا پژوهشگر در مقابل انبوهي از فيشها دچار سر درگمي نشود.
نگارش و تدوين تئوري
•در اين مرحله تصوير پژوهش براي پژوهشگر از هميشه روشنتر است.
•آخرين وظيفه گراندد تئوريست اين است که آنچه را از اين تصوير مي بيند براي ديگران به تصوير کشد.
•گراندد تئوري نه براي آزمون فرضيه که روشي براي توليد آن است.
پنج ويژگي مورد انتظار از نظريه هايي که به شيوه گراندد تئوري توليد مي شوند
•پژوهشگر را قادر به توضيح و تشريح موضوع مورد مطالعه سازد و امکان پيشگويي در مورد رخدادهاي ممکن در زمينه مورد تحقيق را فراهم کند.
•در پيشرفت مباني نظري موضوع مورد مطالعه موثر باشد و در آن مشارکت کند.
• علاوه بر مباني نظري در زمينه هاي عملي موضوع مورد مطالعه نيزکاربرد داشته باشد.