دانلود تحقیق درمورد برنامه ریزی معنوی
با دانلود تحقیق در مورد برنامه ریزی معنوی در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق برنامه ریزی معنوی را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق برنامه ریزی معنوی ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد برنامه ریزی معنوی
فرمت فایل:word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:25 صفحه
قسمتی از فایل:
مقدمه:
انقلاب اسلامي با الهام از قرآن كريم به منصه ظهور رسيد. مردم ما كه به حاكميت دين و قرآن روي آورده اند سعادت و سيادت دنيا و آخرت خويش را در پيروي از قرآن مي دانند . حركت به سمت ايجاد جامعه قرآني و حاكميت قرآني نياز به مقدماتي دارد كه اولين آن ، طراحي جامع نظام آموزش قرآن است. طرح نهضت قرآن آموزي نقطه عطفي است كه مي تواند حركت جامعه را در مسير رسيدن به آرمان هاي قرآني سرعت بخشيده و جان تشنه مردم فهيم و عاشق ما را سيراب نمايد. البته نظام قرآن آموزي همانند هر نظام آموزشي ديگر داراي ويژگيهاي عام و خاص است . همه نظام هاي آموزشي در چارچوب برنامه هاي درسي طراحي شده و اهداف ويژهاي را پي مي گيرند. در نظام آموزشي قرآن آموزي نيز اهداف خاصي دنبال مي شود كه بيشتر در حوزه خواندن قرائت ، مفاهيم ، ترجمه و حفظ قرار مي گيرند.
نظامهاي آموزش زبان آموزي از رويكردهاي گوناگوني بهره گيري مي شود. براي نمونه در نظام آموزشي زبان انگليسي از رويكردهاي خاصي، چون رويكرد شناختي و ساخت گرايانه، بهره گيري مي شود. در نظام آموزشي قرآن آموزي نيز به لحاظ رويكردي مي توان از رويكردهاي متفاوتي مانند رويكردهاي انتخابي، به مشابه يك زير ساخت نظام قرآن آموزي بهره برداري كرد . از اين رو در پژوهش حاضر، تلاش مي شود تا از طريق بررسي وضعيت موجود قرآنآموزي راهبردهاي نويني براي ارتقاي آن ارائه نمود.
- كليات طرح
در اين تحقيق سه هدف اصلي زير تعقيب مي شود:
· بررسي وضعيت موجود برنامه ريز ي درسي در نظام آموزشي قرآن آموزي
· بررسي وضعيت مطلوب برنامه ريزي درسي در نظام آموزشي قرآن آموزي
· ارائه راهكارهاي مناسب در زمينه بهبود برنامه هاي درسي قرآن آموزي
در راستاي اهداف تحقيق ، سوالات اصلي و فرعي زير مطرح هستند. سوالات اصلي عبارتند از:
1. وضعيت موجود برنامه ريزي درسي در نظام قرآن آموزي چگونه است؟
2. وضعيت مطلوب برنامه ريزي درسي در نظام قرآن آموزي چگونه است؟
3. راهكارهاي مناسب در زمينه بهبود نظام برنامه ريزي در قرآن آموزي چه مي باشد؟
وسوالات فرعي عبارتند از :
1. وضعيت موجود اهداف آموزشي در نظام قرآن آموزي چگونه است؟
2. وضعيت موجود محتواي آموزشي در نظام قرآن آموزي چگونه است؟
3. وضعيت موجود مواد آموزشي در نظام قرآن آموزي چگونه است؟
4. وضعيت موجود فضاهاي آموزشي در نظام قرآن آموزي چگونه است؟
5. وضعيت موجود زبان آموزشي در نظام قرآن آموزي چگونه است؟
6. وضعيت موجود روش هاي آموزشي در نظام قرآن آموزي چگونه است ؟
7. وضعيت موجود ارزشيابي آموزشي در نظام قرآن آموزي چگونه است؟
فصل دوم تحقيق در قالب چهار بخش (پيشينه نظري ، پيشينه پژوهشي ، پيشينه اقدامي و چارچوب نظري تحقيق) تنظيم شده است . در پيشينه نظري, مباحث متنوعي همچون زمينه طراحي برنامه هاي درسي مطرح شده است و در آن الگوهاي طراحي برنامه درسي همچون طرح برنامه درسي مبتني بر دانستن ، طرح برنامه درسي مبتني بر يادگيري ، طرح برنامه درسي مبتني بر عملكرد سازماني يا جامعه و مزايا و محدوديتهاي هر يك از طرحها مطرح شده است . در قسمت ديگر پيشينه نظري, مباحثي همچون نقش و آثار قرآن، قرآن و جامعه اسلامي ، ضرورت و اهميت قرائت قرآن ، آداب و كيفيت قرائت قرآن ، قرائت و مراتب معنوي آن ، انس با قرآن و منابع حقوقي و قانوني و ديدگاههاي حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در مورد قرآن آموزي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است .