دانلود تحقیق درمورد مکانیت در فضای باز
با دانلود تحقیق در مورد مکانیت در فضای باز در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق مکانیت در فضای باز را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق مکانیت در فضای باز ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد مکانیت در فضای باز
فرمت فایل:word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:10 صفحه
قسمتی از فایل:
پیشگفتار
معماری ، فرآیند آگاهانه سازماندهی ، برنامه ریزی و ایجاد تغییراتی در محیط است و در عین فرآیند خلاق پاسخگویی به وضعیت در عین تمرکز بر معانی است. این فرآیند ، شامل سازماندهی فیزیکی محیط ، منظر ، فضاها و طراحی مکان هاست. محیط و منظر ها بیان لحظه ای هزاران عامل بوم شناختی ، فن شناختی ، فرهنگی و حسی هستند که با گذشت زمان ، در پاسخگویی به طیف وسیعی از عوامل گوناگون تکامل پیدا می کند.
شهرها روز به روز گسترده تر می شوند و به تبع آن طبيعت در حال کوچک تر شدن است ، روز به روز مرز ميان عناصر طبيعی و مصنوعی در حال از بين رفتن و محو شدن است. در این میان ما برای آگاهی از وجود خود به طور کلی ، نیاز زیادی به احساس کردن مکان داریم. مکان ها ساختارهایی ذهنی هستند که با تعامل پویای صحنه ها ، تجربیات و وضعیت حسی و روانی بیننده ، در ذهن او شکل می گیرند. احساس مکان، بخشی از احساس اجتماع است ، که در آن رابطه دو جانبه ای میان مکان و گروهی از افراد برقرار است .
این مقاله فرصتی است برای بررسی این موضوع که آیا می توان روش هایی را در طراحی محیط اتخاذ کرد تا برای افزایش کیفیت تجربی بشر به فرآیند مکان سازی در محیط توجه کند. از اینرو ابتدا به بررسی مختصر فضا و مکان می پردازیم ، سپس به عناصر اصلی شکل دهنده فضاهای باز پرداخته و در انتها برخی عوامل موثر بر ایجاد حس مکان را در فضاهای باز مورد توجه قرار خواهیم داد.
فضا ، حرکت ، حادثه
برنارد چومی عقیده دارد سه آيتمِ اساسيِ "فضا"، "حركت" و "حادثه" شكل دهنده تمامي سازماندهي هاي معماري و در مقياسي فراتر، شهرسازي هستند و "تدابير" معمارانه مي توانند با تغيير دادن هر يك از اين سه آيتم، موقعيت هاي معمارانه منحصر به فردي بيافرينند. به سبب وجود همين سه آيتم، كالبدهاي يكسان در قالب هاي زماني و مكانيِ گوناگون، داراي كاركرد هاي مختلفي مي گردند.[1]
"حركت" و "حادثه" دو آيتمِ كاملا وابسته و غير مستقل هستند. اين بدان معني است كه وجود اين دو به حضور انسان ها در كالبد معماري وابسته است. در واقع چگونگي عكس العمل انسان در يك مكان، شكل هاي گوناگوني از حركت، حادثه و فضا را به وجود مي آورد. [2]
در اين جا مقصود از "حركت"، حضور و فعاليت انسان در فضاهاي معماري است. همچنين منظور از "حادثه" آن دسته از اتفاقاتي است كه بر اثر "حركت" و فعاليت هاي انساني بروز مي كنند. اين حوادث ريشه در آداب و رسوم، فرهنگ ها، زبان ها، گرايشات سياسي، اعتقادات مذهبي و بسياري متغييرهاي ديگر دارد. حوادث نيز در نحوه شكل گيريِ فضاها نقش عمده اي را بازي مي كنند و عاملي اصلي در فرم بخشي به كيفيات فضايي هستند.
انسان با شروع حركت در كالبد معماري، به كالبدِ خنثي و عملكردِ از پيش تعيين شده از سوي طراح، تجاوز مي كند و گاها کاربر عملکرد فضا یا کالبد آن را مطابق نیاز خود تغییر می دهد. اين مسئله، واقعيتي است كه نمي تواند پنهان شود. بخصوص با قدم گذاردن به قرن بيست و يكم و آغاز قرني بحراني، به سبب بروز اتفاقات بسيار زياد و متنوع، اين مسئله نمودي بيش از پيش خواهد داشت.
با پذيرش اين حقيقت كه معماري همواره با این سه آيتم شكل مي گيرد، مي توان گفت که "فضا"هاي ايجاد شده توسط "حركات" و "حوادثِ انساني" به طور كلي در سه قالب اصلي جاي مي گيرند كه عبارتند از: [3]
- فضاي بي تفاوتي : حالتي است كه حركت انسان و بروز حادثه نمي تواند فضايي تاثير گذار بر ذهن انسان بر جاي گذارد. انسان و كالبد معماري به دليل ايجاد فضايي بي تفاوت، تاثيري بر يكديگر نمي گذارند. معمولا اين كالبدها فاقد خاطرات انساني هستند همانند انبار ها و ...
- فضاي تنش : بدترين حالتِ رابطه بين انسان و كالبد معماري است. در اين حالت تضادي شديد بين كاركردهاي انساني و كالبد معماري به وجود مي آيد. اين حالت مشابه حالتي است كه مقداري آب 100 درجه در ظرفي يخ زده ريخته شود! مثل سلول انفرادی یا زندان.
- فضاي تعامل : رابطه ايجاد شده در اين كيفيت فضايي، همانند معامله اي پا يا پاي مي باشد. در اين حالت، حركت و حادثه به نحوي شكل دهنده كالبد معماري هستند كه تاثيراتي بر ذهن انسان گذارده شود، که این فضاها دارای ویژگی مکانیت هستند ، به عنوان مثال پارک ها.
فضا به هر فردی پیامهای جداگانه ای را منتقل می کند ؛ چراکه هریک از ما دنیا را به طریق خاصی می بیند و هر یک از ما مفهومی نسبتا متفاوت را به یک مکان خاص نسبت می دهیم ، اگرچه معمولا این مفاهیم بی ارتباط با یکدیگر نیستند.
مکان ، حس مکان ، روح مکان
"مکان به مفهوم واقعی کلمه ... فضایی است که ویژگی های مشخصی دارد" [4]
مکانیت یعنی ویژگی هایی که موجب می شوند یک موقعیت مکانی خاص اثری را بر ذهن بگذارد ، تصویری که بعد از آنکه چشم به سوی وضعیت دیگری چرخید ، هنوز در ذهن باقی مانده باشد و بی مکانی وقتی بوجود می آید که موقعیتی نتواند تاثیر با دوامی در ذهن ایجاد کند. مکان ترکیبی از جایگاه ، زمینه ، تجارب پیشین و حالت ذهنی و احساسی است. هر محلی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد و نقش معمار خلاق و مسؤل شناسایی و استفاده از این عناصر محلی در پروسه طراحی است. نوربرگ شولتز عقیده دارد که معماری یعنی تجسم بخشیدن به روح مکان و معمار وظیفه دارد فضاهایی خلق کند که دارای معنی باشند ... جایی که انسان بتواند در آن موقعیت و جهت خود را مشخص کرده ، با محیط اطرافش ارتباط برقرار کند. مکان با تجربیات گذشته ما بستگی پیدا کرده ، یا به آنها اشاره می کند و یا تلویحا آن را بیان می کند و در واقع ادراک ما از مکان ، واکنش ذهنی نسبت به الگوهایی است که با قرار گرفتن در آن مکان در ذهن ما بیدار می شود. [5]
[1]Tschumi , Bernard , Questions of space , 1995 , Target Litho , London , P.24-51
[2]Tschumi , Bernard , Questions of space , 1995 , Target Litho , London , P.62-67
[3]Tschumi , Bernard , Questions of space , 1995 , Target Litho , London , P.73-82
[4]Norberg – Schulz , Chiristian , Genius loci: Towards a Phenomenology of architecture , 1980 , Rizzoli Publisher , New York , P.45
[5]Norberg – Schulz , Chiristian , Genius loci: Towards a Phenomenology of architecture , 1980 , Rizzoli Publisher , New York , P.30-72