تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی ده م با تأکید بر شاخصهای تربیتی در برنامه درسی ملی شاخص ساختار کتاب
آموزشی، روانشناسان و متخصصان در امر یادگیری و رشد به منظور انتخاب، تنظیم و سازماندهی محتوای جدید. 9. کسب نظرات دبیران در
فرمت فایلword
تعدادصفحات 26
شرح حال
مقدمه
بر اساس برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران که بر مبنای جهان بینی اسلامی استوار است،محتوای آموزشی باید «مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و تربیتی و سازوار با آموزه های دینی و قرآنی ،مجموعه ای منسجم و هماهنگ از فرصتها و تجربیات یادگیر ی باشد که زمینه شکوفایی فطرت الهی، رشد عقلی و فعلیت یافتن عناصر و عرصه ها را به صورت پیوسته فراهم آورد» برنامه درسی ملی، 4954: 42.در هدف گذاری عناصر و عرصه های آموزشی، شکوفایی فطرت و دستیابی به شئون مختلف حیات طیبه، جامعیت، یکپارچگی و توجه متوازن به ساحتهای تعلیم و تربیت مبنا قرار گرفته است همان: 49 که با شاخصهایی معین می شود .این شاخصها در هر یک از مکاتب تربیتی با توجه به دیدگاه آن مکتب نسبت به انسان و اهداف تربیتی تدوین می شوند .مثلاً «در مکتب رفتارگرایی، هدف، بررسی رفتار آشکار موجودات زنده است و انسان را نیز همچون دیگر موجودات زنده می دانند. لذا رفتارگرایان هدف از تعلیم و تربیت را کسب یا تغییر رفتارهای مختلف می دانند» سیف ،4992: 209. از سویی هم شناخت گرایان توجه خود را معطوف به فرایندهای ذهنی کرده اند. از دیدگاه آنها رفتار، حاصل فرایندهای ذهنی است. «در این دیدگاه روان شناسان توجه را به وجه تمایز انسان از سایر حیوانات یعنی عقل، تفکر و سایر فرایندهای ذهنی معطوف داشته اند »همان: 209 .
«در نظام تربیتی اسلا م هدف از تربیت، رساندن انسان به مقام قرب الهی از طریق تحقق بخشیدن به استعدادهای بالقوه و متوازن و متعادل بار آوردن انسان است تا بتواند متخلق به اخلاق الهی و انبیاء و اولیاء شود» ابراهیم زاده، 4979: 97. بنابراین، هدف کلی از تربیت «خداگونه شدن» و رسیدن به مرحله ای است که انسان محبوب و مرضی خداوند متعال شود. جهت رسیدن به این هدف کلان ،پیامبران ابتدا گرایشهای فطری و حقیقت جویی را در انسانها بیدار می کردند و سپس با دادن شناخت و معرفت به انسانها زمینه عمل آگاهانه را فراهم می نمودند. یعنی بر اساس آموزه