اهداف کلی کتاب فارسی ششمبر اساس حوزه تربیت و یادگیری زبان و ادبیات فارسی
بسم الله الرحمن الرحیم
تعدادصفحات 17
فرمت فایل word
سپاس از حسن بازدید شما کاربرعزیز
تدریس تمام ساحتی
درس هشتم (دریا قلی) کتاب فارسی
پایه تدریس : ششم ابتدایی
مدرس :............
شماره پرسنلی : ..........
مدرسه :..........
زمستان 1402
آموزش زبان و ادبیات فارسی بر چهار مهارت زبانی گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن از طریق رمزگشایی و رمزگدذاری نمادهای آوایی شنیداری و خطی دیداری و مهارت های فرازبانی تفکر، نقد و تحلیل و چگونگی کاربست آنها و نیز ادبیات فارسی تأکید دارد. در این حوزه، دانش آموزان به فهم زبان، باورها، ارزش ها و نگرش ها، ساختار زبانی، جایگاه و گشتار زبان فارسی و پیکره نظام مند و عناصر سازه ای و عوامل هنری و زیبایی در منابع اصیل و ادبیات کهن و معاصر دست می یابند. آموزش زبان و ادبیات فارسی، با رویکرد ارتباطی انجام می گیرد و بر انتقال ارزش های فرهنگ اسلامی ایرانی تأکید دارد. زبان در بستر تجربیات ارتباطی طبیعی، بیشتر و بهتر آموخته می شود. لذا قانونمندی های زبانی شامل تلفظ کلمات، ساخت کلمات و ساخت دستوری، از طریق کسب تجربیات واقعی و وابسته به موقعیت های فرهنگی دانش آموزان صورت می گیرد. این امر خصوصاً در سال های اوّلیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مجموعه تجربیات ارائه شده در قالب های گوناگون زبان و ادبیات فارسی، دانش آموزان را افرادی پایبند به ارزش های ملی و دینی و متخلق به آداب و اخلاق متعلق به این سرزمین می پرورد، و آنان را در حفظ فرهنگ و تمدن خویش توانمند می کند.
جهت گیری های کلی در سازماندهی محتوا و آموزش حوزه:
در سازماندهی محتوا در دوره ابتدایی عمدتاً کارکرد ارتباطی زبان مورد توجه قرارمی گیرد و کارکرد هنری زبان صرفاً با هدف لذت بردن از زبان دنبال می شود. در دوره های تحصیلی بالاتر توجه به کارکرد هنری زبان بدن هدف انتقال ارزش های فرهنگی و رشد و تقویت توانمندی های هنری متربیان و کسب هویت ملی صورت می گیرد.